Уміння будувати і перебудовувати моделі ведення бізнесу під мінливі зовнішні умови стає найважливішим фактором досягнення успіху

У 1498-1499 роках в експедиції Васко да Гами з 170 моряків, які вирушили до Індії, від цинги померли понад 100 осіб. Капітан англійської Ост-Індської компанії Джеймс Ланкастер в 1601 році встановив, що три чайні ложки лимонного соку на день уберігають моряків від цієї хвороби. Профілактичну дію соку цитрусових підтвердив експериментально і корабельний лікар британського флоту Джеймс Лінд в 1747-му. Практика регулярного використання цитрусових у раціоні військових моряків набула поширення в 1795 році. А в 1865-му британське Міністерство торгівлі впровадило цю обов'язкову профілактичну міру на торгових суднах далекого плавання. Від першого експерименту до впровадження пройшло 264 роки ‒ період впровадження інновації, покликаної врятувати безліч життів.

Інновація ‒ це ідея, об'єкт, процес, практика або технологія, які сприймаються як нові. Наш час характеризується лавиноподібним зростанням кількості інновацій і різким скороченням циклу їх впровадження. Багато нововведень виникають і стають звичними за час життя одного покоління. Так, перша комерційна радіостанція з'явилася в 1920 році, а до 1953 року радіо було практично в кожному будинку. Стільниковий телефон з'явився в продажу в 1983 році, інтернет існує всього лише з 1993-го.

Наш час характеризується лавиноподібним зростанням кількості інновацій і різким скороченням циклу їх впровадження/strong>

Довгий час інновації зв'язувалися з новими продуктами ‒ пропозиціями цінності для клієнта, які ґрунтувалися на нових технологіях. Широке розповсюдження отримала і практика «зворотної інженерії» ‒ розбирання існуючого продукту на складові з подальшим створенням власного. Сучасні інновації в бізнесі навряд чи можливі без нових технологій і продуктових інновацій, однак ними не обмежуються. Здатність бізнесу як конкурувати, так і взаємодіяти з клієнтами і партнерами все більше визначається тим, наскільки інноваційними є бізнес-моделі та організаційні моделі, а не тільки продукти.

Бізнес-модель можна визначити як спосіб створення цінності для того, кого бізнес вибрав у якості свого споживача. Такий спосіб передбачає як внутрішні налаштування бізнесу, наприклад, поєднання процесів і ресурсів, так і зовнішні, наприклад, створені партнерські відносини. Оскільки пропозиція цінності може бути створена різними способами, можна знайти такий, який буде унікальним, важким для копіювання і якнайкраще відповідатиме потребам клієнта. Бізнес-модель стає важливим фактором сталого розвитку бізнесу, а за необхідності ‒ і його трансформації. Тому сьогодні все частіше говорять про інноваційні бізнес-моделі, створювати і копіювати які складно.

Багато нововведень виникають і стають звичними за час життя одного покоління

Не менш складно скопіювати організаційну модель ‒ спосіб взаємодії людей в організації і спосіб управління організацією з метою створення цінності. Сучасні організації ‒ це складні соціальні системи, виткані з поведінки співробітників і управлінців, індивідуального і загального знання, формальних правил і неформальних норм.

Інновації в бізнесі все частіше стають комплексними, об'єднуючи продукт, бізнес-модель ‒ як спосіб створення продукту, а також організаційну модель ‒ як спосіб реалізації бізнес-моделі співробітниками. Від роботодавців вимагається дедалі більша майстерність у створенні таких комплексів. Динамічне і складне для прогнозування економічне середовище робить вміння будувати і перебудовувати моделі ведення бізнесу важливим фактором адаптації до постійно змінюваних умов і досягнення успіху в цих умовах. Створення нових композицій моделей різної природи ‒ продуктових, ділових, організаційних ‒ стає повсякденною управлінською практикою, а швидкість їх впровадження ‒ найважливішим фактором інноваційного розвитку бізнесу.